top of page
Keresés

Black Friday, Green Friday, felelős fogyasztás, felelős vállalkozás...



Minden évben elgondolkodom a Black Friday jelenségen...

Volt olyan év, amikor teljesen elzárkóztam tőle, mint webshop. Volt, hogy csatlakoztam az egyik márkám Black Friday ajánlatához, mert más napon nem engedtek akciót csinálni, csak ekkor. De minden évben szoktam gondolkodni a dolgon... mert ez a nap, hétvége, de lassan hónap, nagyon sok olyan dologról szól, amiről egyébként is egész évben beszélünk a Zöld gardróbban.

Ebben az időszakban nagyító alá kerül a fogyasztó viselkedésünk. Jobban előtérbe kerülnek az ész nélküli vásárlást folytató fogyasztói reflexek sok embernél. És sok cég szeretné is, hogy ez így legyen.

Idén is nekifogtam a gondolkodásnak. Ezúttal Instagram story-ban. Kicsit együtt a story olvasókkal. Most is érdekes dolgokra jutottam...

Az, hogy az át nem gondolt fogyasztás nem a kedvencem, tudod. Hisz a Zöld gardrób a tudatos ruhatárépítésről szól, ami a tudatos fogyasztással kéz a kézben jár.

Szerintem azt is tudod, hogy a túlfogyasztással sem vagyunk jóban. Ha csak a gardróbom nézzük, nekem bizony kapszularuhatáram van, és mindenkit bíztatok is rá, hogy próbálja ki, legalább egyszer. Mert a túl sok ruhának nem látom értelmét. (Az, hogy kinek mennyi a túl sok, mindenki döntse el magának felelősséggel. :)

Viszont vagy egy viszonylag új dolog, amit a fenntartható márkáknál látok. A Green Friday. Idén ez gondolkodtatott el nagyon.


Mi a Green Friday?

Több mindent is jelenthet. :)

  • Jelentheti azt a Green Friday, hogy egyszerűen nem veszel részt a Black Friday-ben. Pont.

  • Jelentheti azt a Green Friday azt, hogy tudatosan elkerülöd a városban az őrületet és elmész kirándulni aznap. Bár szerintem ez inkább talán Amerikában lehet probléma... Vagy nálunk is vannak boltban verekedős dolgok?? :D Amúgy nem hiszem...

  • Jelentheti azt a Green Friday, hogy igyekszel átgondoltan vásárolni. (Ez persze mindig ajánlott. :) Például most, néhány nappal péntek előtt összeírod, hogy mi az, amire igazán szükséged van, amit igazán szeretnél, és amúgy is megvennéd, s ha lesz rá akció, azt kihasználod.

  • És jelentheti azt is a Green Friday, hogy fenntartható márkáknál vásárolsz a nem fenntarthatóak helyett. :)

De vajon mennyire van létjogosultsága a Green Friday-nek?

Ezen is gondolkodtam... Több dolog eszembe jutott...

Külföldön már sok fenntartható márka Green Friday-ezik. Ami amúgy gyakorlatilag Black Friday is lehetne, csak ők zöldek, szóval a kettő sosem lesz ugyanaz.

A helyzet az, hogy sokan ajándékoznak karácsonykor. Sokmindent. Ezt is lehet okosan és kevésbé okosan csinálni. (Ha érdekel, hogyan adhatsz és fogadhatsz el fenntarthatóan karácsonyi ajándékot, akkor nagyon ajánlom az erről szóló YouTube videómat, amit ide kattintva megtalálsz. :)

És ha tudjuk - és persze tudjuk -, hogy ilyenkor sok cégnek sok-sok vásárlója van, több, mint bármikor az év folyamán, akkor nem várhatjuk el (én legalábbis nem teszem) a fenntartható vállalkozásoktól, hogy csak azért kimaradjanak ebből, mert ők morálisan nem értenek egyet a nem fenntartható cégek által művelt dologgal.

Szerintem minden ilyen márka folyamatosan azon dolgozik, hogy a vásárlóközönsége tudatos legyen. Ilyenkor sem várnak el tőlük (ha lehet így fogalmazni) kevesebbet.

Az is eszembe jutott, hogy ha az ilyen lehetőségeket - amikor az emberek szeretnének vásárolni, méghozzá sokat - "átengedik" a nem fenntartható boltoknak, akkor ők is támogatják valahol azt, hogy inkább ott vásároljanak a vevők... Ez persze nem ilyen egyszerű. De az életben általában a legtöbb dologgal így van, nem? Sok nézőpont, sok érv szólhat egy dolog melltett vagy ellen.

A lényeg: egy tudatos fogyasztót nem lehet megvezetni. És ezért is nagyon fontos, hogy mi, vásárlók tisztában legyünk azzal, hogy mit és miért akarunk



Mit csináljak én, mint ruhaboltos?

Nem terveztem idénre már több akciót. De amikor ezeket végiggondoltam... hát elgondolkodtam a nagy gondolkodásban. :) Az jutott eszembe, hogy bizony van már egy jó adag ruha a Zöld gardróbban, amik régóta itt vannak, nem találtak gazdára és/vagy már csak utolsó 1-2 darab van belőlük és csak várnak és várnak... Vajon mire és meddig?

Mivel teszek jobbat a világnak? Ha hagyom a nem fenntartható helyeknek, hogy uralják a terepet és talán az emberek gondolatainak egy részét is a kampányaikkal, vagy ha rádömleszetem ezt a millió Black Friday-es gondolatom,

  • majd összeszedem a ruhákat, amik nem keltek el, s igyekszem mostmár tényleg otthont találni nekik,

  • magamnak csinálok helyet az igen csak zsúfoltságig telt Zöld gardróbos szekrényemben,

  • nem utolsó sorban visszakapom a ruhákba fektetett pénzem egy részét,

  • te pedig, ha esetleg találsz valamit, ami igazán neked való, boldog leszel, hogy (akciósan) hozzájutsz.


(Spoiler: én ez utóbbi mellet döntöttem végül.)

Ezeknek a gondolatoknak egy részét Insta story-ban is megosztottam. És kíváncsi voltam az olvasók véleményére is.

  • Volt, aki azt mondta, nem vesz részt az egész Black Friday dologban.

  • Volt, aki azt mondta, ha van valami, amire szüksége van, persze, hogy megveszi akciósan. De amúgy nem kerít nagy feneket a dolognak.

  • Volt, aki pedig azt írta, hogy nagyon igyekszik vékony pénztárcával tartós, jó minőségű dolgokat vásárolni, amik ugye nem az olcsóságukról híresek, így neki nagyon jól jönnek az ilyen lehetőségek.

Neked mi a véleményed a Black/Green Friday-ről?



Nóra



Tetszett a bejegyzés? Kövess minket az Instagramon és a Facebookon, ahol nap mint nap hasonló témákról beszélgetünk!


Fotók: 1-2. People Tree, 3. Hámori Zsófi

bottom of page