Keresés

Fenntarthatóság vagy marketing - avagy mi a greenwashing?



A greenwashing vagy "zöldrefestés" fogalmának a híre mára már bejárta, nem csak a fenntartható divat világát, de minden egyéb iparág környezettudatos fogyasztói is hallottak róla.

Úgy tudom, hogy maga a fogalom eredetileg a szállodaiparban született, amikor a nagy szállodaláncok először tették ki a "ne cserélj törölközőt minden nap" bilétákat és ezzel már nagyon zöldnek érezték magukat... pedig ettől még egyáltalán nem lettek azok, csak annak látszottak. Meg persze talán kicsit kevesebbet mostak.

Mi az a greenwashing? A dolog lényege az, hogy egy cég, melynek működése egyébként nem a fenntarthatóságon alapul, marketing célokból olyan intézkedéseket hoz, amikkel zöldnek tünteti fel magát. Vagy ellenőrizhetetlen ígéreteket tesz arra vonatkozóan, hogy mennyire öko vagy fair akar lenni majd a jövőben.


Sajnos mi, vásárlóként, bizony lehet, hogy elhisszük azt, amit a reklám el akar hitetni velünk. Hisz ezért csinálják. Nekünk, fogyasztóknak, egyre jobban kell figyelnünk, egyre tudatosabban kell választanunk, hiszen első ránézésre sokszor már nem könnyű eldönteni, hogy mi az igazság. ⁠

Sokszor még a csomagolás, vagy a címke is olyan szép zöld és mindenféle sokatmondónak tűnő leveles, fás, virágos, földes logó is szerepel rajta. A kérdés viszont mindig ugyanaz: megfelelő tettek vajon vannak-e a szavak és szép ábrák mögött?


Így ismerheted fel a greenwashingot


Az alábbiakban olyan szituációkat szedtem össze, amik utalhatnak a zöldrefestésre. Próbálok úgy fogalmazni, hogy ne bántsak meg vele senkit... És ha cégek munkatársai is olvassák esetleg ezt a bejegyzést, azt üzenem nektek, hogy: akinek nem inge, kérem, ne vegye marága! Akinek viszont igen, az remélem, hogy elgondolkodik, melyik oldalon szeretne állni a jövőben: a zöld marketing vagy a valódi fenntartható működés világában kíván helyet foglalni?


Mentsük meg együtt a földet!

Csak mert egy cég olyasmiket mond, hogy "mentsük meg a Földet a biopamut ruhákkal", még nem biztos, hogy van is a dolog mögött túl sok valódi tartalom. Sőt! Hiszen azzal nem lehet megmenteni a Földet, hogy eladunk egy pamut pólót... ez teljesen egyértelműen túlzás. Így ez nem is lehet felelősségteljes kijelentés, csak reklámfogás.

Mindig érdemes a mondatok mögé nézni


Például attól, hogy valami biopamutból készült, még simán lehet fast fashion ruha, de akár káros anyagokat is tartalmazhat.

Tudtad, hogy a biopamut alapanyag önmagában még nem garancia? Ha biztos szeretnél lenni abban, hogy a ruhádat nem kezelték egészségre káros vegyszerekkel, az anyagnak tanúsítottnak kell lennie. Nálunk, a Zöld gardróbban egyébként, ilyen egészséges ruhákat találsz. :) Ha kíváncsi vagy bármely darabnak a tanúsítványaira, a jobb oldalon az "Anyag" lenyíló ablakban tudod ellenőrizni őket az egyes termékek leírásánál.

Van egy fenntartható kollekciójuk


Ha egy ruhacégnek van egy fenntarthatónak címkézett kollekciója, akkor azok a ruhák, amik ebben nincsenek benne, biztos, hogy nem fenntarthatóak. Hiszen akkor belekerültek volna, nem?

Fontos kérdés az is, hogy a teljes árukészlet mekkora részét teszik ki ez a fenntartható vonal.

Ha egy cég a profitja túlnyomó részét a "fenntarthatatlan" árukból szerzi, akkor bizony vagy nem gondolja komolyan az egész dolgot, vagy nem dolgozik elég keményen ahhoz, hogy ne ez legyen a helyzet. Akárhogy is, nem jó jel, az biztos.


Mitől fenntartható az a kollekció?

Jól nézzük meg azokat a darabokat is, amik bekerültek a fenntartható kollekcióba! Mert előfordulhat, hogy ezek valamivel fenntarthatóbbak, mint a többi, de lehet, hogy nem is sokkal... Persze minden eset egyedi. Ezért kell nyitott szemmel járnunk.

Tehát mitől fenntartható az a kollekció? Kitérnek erre részletesen mind környezetvédelmi, mind pedig etikai szempontból alaposan alátámasztott tényekkel? Vagy csak, az előző példánál maradva, egyszerűen annyit mondanak, hogy biopamutból van? Akkor viszont ez nem egy fenntartható kollekció. Csak egy szempontból jobb, mint a többi ruha, amit árulnak.

Ha van tehát egy részlet, amit ki tudnak emelni és ezt nagyon hangsúlyozzák, mint például, hogy van egy újrahasznosított anyagú vonaluk, de emellett semmi egyébről nem tesznek említést, gondolkodj el! Lehet, hogy ez azt jelenti, hogy nincs etikus gyártás, nincs fenntartható működés a cégen belül. Hiszen ha lenne, miért ne beszélnének arról is? Amikor csak a felszín fenntartható

Az is gyanús lehet, ha egy cég nagyon hangoztatja, hogy az irodáiban, boltjaiban mindenhol újrahasznosított papírt használnak, esetleg megújuló energiát, vagy, hogy jó munkakörülmények vannak, stb. Ha közben egyetlen szó sincs arról, hogy a gyártás során is megjelennek ugyan ezek a pozitívumok, akkor valószínűleg nem is. És lássuk be, egy ruhacégnek az irodai és vagy bolt alkalmazottai vannak valószínűleg a legkisebb befolyással a cég lábnyomának egészére. Az alapanyagok előállítása, a ruhák készítése, szállítása, csomagolása... na ezek viszont nagyon sokat nyomnak a latba.

A fenntarthatóság nem csak a környezetbarát anyagokról szól

Gyanús lehet az is, ha egy magát szuper fenntarthatónak mutató cég nem említ egy szót sem etikus gyártásról, tanúsítványai pedig főleg nincsenek. Pedig lehet, hogy a ruháik olyan magas kockázatú országokban készültek, mint pl. India, Bangladesh vagy Kína, ahol nagyon nagy a modern rabszolgaság veszélye és a munkaerő etikátlan kizsákmányolása, valamint emberi egészséget veszélyeztető körülmények mindennaposak.

Csak a reklámban "zöld"

Ha olyan szavakkal reklámozzák magukat, mint fenntartható, vagy környezetbarát, de ezekről a honlapjukon már szó sem esik, az gyanús lehet.

Az is elgondolkodtató, ha van egy fenntartható kollekciójuk, és azoknál a ruháknál írnak fenntarthatósági részleteket, de magának a cégnek ilyen irányú tevékenységéről egyáltalán nem tesznek említést sem, vagy csak nagyon nagy vonalakban. Mint pl. "hiszünk a környezetvédelemben és az etikában és eszerint működünk". Hát ez nem valami pontos megfogalmazás, igaz?





Mit tehetsz te vásárlóként?

Ha szeretnél minél tudatosabb döntést hozni vásárláskor a következőket teheted:


Keresd a tanúsítványokat!


Mi sem lehet nagyobb bizonyosság arról, hogy egy termék esetében teljesülnek a fenntarthatósági szempontok, mint az, hogy külső szervezetek tanúsították mindezt? Azonban nem minden tanúsítvány egyforma. Érdemes kicsit utánaolvasni, hogy melyik mit jelent, amikor találkozol velük.

És ne feledd: a pici fenntartható cégek általában nem engedhetnek meg maguknak ilyen tanúsítványokat. Viszont például ők is használhatnak tanúsított anyagokat. És lehetnek teljesen őszinték a működésükkel kapcsolatban, ha szeretnének.


Olvass utána a cégnek, akitől vásárolni készülsz!


Az is nagyon fontos, hogy mit látsz te nálunk, mit mondanak ők magukról. De ne feledd, a célok és ígéretek ingyen vannak és senki nem ellenőrzi a betartásukat! Ha egy cég csak beszél arról, hogy mennyire fenntartható szeretne majd lenni, az intő jel lehet.


Sokszor külső megerősítést is kaphatsz


Ismered a Good on You appot és weboldalt? Ők kidolgoztak egy komoly értékelési rendszert, ami alapján nagyon sok ruhamárkát megvizsgáltak már. Ha kétséged van egy branddel kapcsolatban, mindig jó kiindulópont náluk körülnézni!

Ha ott nem találtad meg, amit keresel, beírhatod a Google-be is, hogy megnézd, mások mire jutottak a dologgal kapcsolatban.


Kérdezz!


Ha végképp nem tudsz eldönteni valamit, írj a cégnek, kérdezd meg, amire kíváncsi vagy! A válaszukból már elég sok minden ki fog derülni.


Keresd a minden területre odafigyelőket!


Összességében érdemes olyan márkákat keresni, akik nem csak egy területen, de a teljes működésükben azon vannak, hogy fenntartható módon működjenek. Hiszen a fenntarthatóság egy mindent átszövő szemlélet. Ha azt látod, hogy egy cég a döntéseit ezen az alapon hozza, és minden tekintetben úgy dolgoznak, hogy igazán előtérbe helyezik a fenntarthatóságot, az már nagyon jó jel arra, hogy valóban komolyan gondolják.

Ha kíváncsi vagy, hogy a Zöld gardróbban mit teszünk azért, hogy fenntartható módon működjünk, itt olvashatsz róla.


Tudd, hogy mit akarsz!


Döntsd el, hogy neked mik azok a fenntarthatósági szempontok, amik igazán fontosak. Keresd ezeket!

Azért ne feledd, hogy senki és semmi nem tökéletes. Így még a valóban fenntartható módon működ cégeknél is találhatunk fejlesztendő területeket.


Hallgass a megérzéseidre!


Kérdezd meg magadtól: őszintének tűnik a márka? Elhiszed nekik, hogy tényleg azok mentén az értékek mentén dolgoznak, amiket keresel? Hallgass a kis belső hangra! Az nagyon sokszor a legjobb iránytű.


A fast fashion soha nem slow fashion

Van még valami, ami eszembe jutott ezzel az egésszel kapcsolatban és nagyon fontos, hogy mindenki tudjon róla!⁠⁠ ⁠ Ez az egész nem a "kicsit olyan, kicsit nem, kicsit próbálkozunk, kicsit nem" kérdése. Nyilván van egy skála, amin elhelyezkedik az összes divatcég környezettudatosság és etikus működés szempontjából. De a fast fashion és a slow fashion között olyan éles határvonal húzódik, ami nem teszi lehetővé, hogy egy márka mindkét oldalon helyet foglaljon. Vagy ide, vagy oda tartozik.⁠ Remélem a fentiek segítenek támpontot találni arra, hogy hogyan döntsd el, ki hol van el ezen a skálán!

A fenntarthatóság egyre menőbb, egyre nagyobb trend, szerencsére. De ez azt jelenti sajnos, hogy olyanok is szeretnék zöldnek mutatni magukat, akiket ez nem kifejezetten mozgat egyébként, csak egy jó marketingfogásnak tekintik a dolgot. A greenwashing tehát virágzik napjainkban. Ráadásul az igazság az, hogy ha mi, vevők azt érezzük, hogy valami jó, környezetbarát terméket vettünk, akkor szívesebben is vásárolunk egy cégnél. Ami teljesen jó dolog egyébként. De csak akkor, ha valóban olyannál vásárolunk, aki komolyan csinálja.


Neked mi a véleményed a témáról? Oszd meg velünk lent kommentben!

Nóra

Tetszett a bejegyzés? Kövess minket az Instagramon és a Facebookon, ahol nap mint nap hasonló témákról beszélgetünk!



Original on Transparent.png